قومیت و تغذیه با شیرمادر بر باکتریهای روده‌ی نوزادان تأثیر می‌گذارند

در یک مطالعه‌ی جدید، محققان دانشگاه مک مستر به بررسی جمعیت میکروبی دستگاه گوارش نوزادان در مرحله‌ی شکل گیری آن، هنگامیکه اهداف متابولیکی بدن در حال تثبیت هستند، پرداختند. در این مطالعه، نمونه‌های مدفوع 173 کودک یک ساله‌ی قفقازی و 182 کودک با نژاد آسیای جنوبی از دو مطالعه‌ی کوهورت تولد، آنالیز گردید.

 بر اساس نتایج این تحقیق بنظر می‌رسد که ترکیب باکتریهای روده ی کودک در سال اول زندگی تحت تأثیر قومیت و تغذیه با شیر مادر تعیین می‌شود. در حالیکه وضعیت پایدار باکتریهای روده یا میکروبیوتای روده از یک تا 3 سالگی هنوز شکل نگرفته است، بنظر می‌رسد باکتریهای روده‌ی نوازد شاخص مهمی در تعیین عملکرد سیستم ایمنی، متابولیسم مواد مغذی و حفاظت در برابر پاتوژنها، می‌باشد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Genome Medicine منتشر گردید.

نویسنده‌ی اول این مقاله دکتر Stearns، گفت: ما می‌دانیم که جوامع میکروبی تحت تأثیر ژنتیک، غذا و شیوه‌ی زندگی قرار می‌گیرند، در این تحقیق ما این عوامل را در نظر گرفتیم، همچنین ما می‌دانیم همه‌ی این سه عامل شدیداً  تحت تأثیر قومیت یک فرد هستند.

 در این مطالعه نژاد آسیای جنوبی برای نوازدان به داشتن والدین یا پدر بزرگ و مادر بزرگی با منشاء اجدادی از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا اطلاق گردید.

 تجزیه و تحلیل نمونه‌های مدفوع کودکان هر دو گروه نشان داد که قومیت و شیوه‌ی تغذیه نوزاد به طور مستقل بر جمعیت میکروبی روده در سن یک سالگی تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این فراوانی باکتریهای اسیدلاکتیک در کودکانی با  نژاد آسیای جنوبی و باکتریهای کلستریدیا و جنس‌های مرتبط با آن، در سفید پوستان قفقازی بیشتر بود. آیا این تفاوت ‌ها می‌تواند بر مشکلات سلامت در این افراد در آینده تأثیر گذارد، موضوعی است که تنها پس از یک مطالعه‌ی آینده‌نگر پیگیرانه مشخص می شود. درک این ارتباط ممکن است نقشی کلیدی در مراقبتهای پیشگیرانه در آینده بازی کند. نقش میکروبیوتای روده به عنوان یک عامل بالقوه مهم در توسعه‌ی بیماریهای غیر واگیر مانند چاقی، دیابت نوع 2، آلرژی، بیماریهای التهابی روده و سرطان روده‌ی بزرگ در مطالعات در حال ظهور است.

دکتر Stearns می‌گوید: این مطالعه، شروعی برای مطالعات عمیق‌تر بر روی میکروبیوم روده‌ی افرادی با نژاد آسیای جنوبی است، که با مهاجرت به کانادا، سبک زندگی غربی را انتخاب کرده اند فرایندی که ممکن است منجر به افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی در این جمعیت گردد.

 منبع و سایت خبر:

Genome Medicine, 2017; 9 (1) DOI: 10.1186/s13073-017-0421-5

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170601192731.htm